2019. február 5., kedd

A sárkány

A gyerekeim tökéletesek.

Tökéletes gyerekként viselkednek, azaz fetrengnek, ugrálnak, kiabálnak, látványosan unatkoznak, hisztiznek, vég nélkül tudnának számítógépes játékokkal játszani (ha engedném), nem akarják megenni a főztömet, nem akarnak fogat mosni, elpakolni maguk után, vagy időben fürödni, és tökéletes testvérekként idegesítik, püfölik és vonyíttatják egymást naphosszat. Semmit nem csinálnak máshogyan, mint ahogy a tökéletes gyerekek szokták. 

A gyerekeimnek egy jó anyára lenne szükségük. Olyanra, aki úgy szereti őket, mint én, de közben rendesen bánik velük. Nem ordibál, nem üvölt minden egyes délután és este - vagy legalábbis nem folyamatosan. Aki nem hullafáradt - vagy legalábbis nem folyamatosan. Aki türelmes és kedves. Aki nem érzi úgy, hogy ő a társadalom legalja, akit nem véletlenül nem szeretett még soha senki, aki nem érzi azt, hogy meg kellene halnia, más megoldás nincs.

Fontos lenne nagyon, hogy ez az anya én legyek. Nem pedig valami ribanc mondjuk, aki utánam jön, akivel törődnek majd, például Tetkós, és ezért lesz ereje mindig kedvesnek lenni meg mosolyogva körbeugrálni a gyerekeimet.

Nem olyan anyára lenne szükségük és nem olyan anyát érdemelnének, aki az első felvonyításuk után már nem tud velük normális hangon beszélni aznap. Nem olyan anyára, akinek legkésőbb este 7-kor elkezd valami zsibbasztó, szürke köd leszállni az agyára, amitől se gondolkodni nem tud, se kontrollálni magát, csak el akar dőlni, csak aludni akar, és mivel ez nem lehetséges - mert még ezt is meg azt is csinálni kell, de ők nem hajlandók, és semmi se jó nekik - ezért ő csak üvölt. Pont ilyen érzés lehet részegnek lenni, és pont így viselkedett az alkoholtól a nevelőapám.

Gyűlölöm magam ezért, valami elmondhatatlanul gyűlölöm. Az eddig elvesztegetett éveikért is. (És dühös vagyok azokra is, akik nincsenek mellettünk, pedig itt kéne lenniük, igenis itt kéne lenniük a gyerekek életében, és az én életemben is, hogy legyen kihez szólnom, és legyen kinek átadnom a feladatokat néha, és legyenek emberek, akikről a gyerekeim úgy tudják, hogy rájuk számíthatnak itt.) Nyugtatót kéne szednem legalább. Hogy ne ordítsak. De azt hiszem, csak még álmosabb lennék, emiatt még tehetetlenebb, emiatt még elkeseredettebb. A gyógynövényes szirszarok semmit se érnek, köszönöm. (Magnéziumra is istentelen összeget költöttem, aztán most mégis ezt a bejegyzést írom itt.) A "próbáld meg azt, hogy" kezdetű mondatok se, mert nincs olyan, amit még ne próbáltam volna. (És amitől falra tudok mászni, az pont a nyugalmas, puha kis fedezékből rámlövöldözgetett tanács. Ne haragudj, de dugd fel magadnak a tanácsodat.* Gyere inkább ide és moss fel helyettem, hogy én tudjak legózni a gyerekekkel. Vagy legózz te, amíg én alszom, templomba megyek, vagy fodrászhoz vagy edzőterembe.) Pszichológus, pszichiáter? Mikor, bébi? Pont úgy nincs rá egy percem sem, mint autósiskolába járni. Amiért persze nyilván én vagyok a szar, mert oldjam meg, oldjam meg magamban, a lelkemben az egyiket, a KRESZ-t meg olvasgassam a buszon, hát nyilván legalja vagyok tényleg, ha egyik se megy.

Minden délután úgy megyek haza, hogy ma jó lesz, ma megemberelem magam. Kedves leszek, mosolygós, akármennyit csesztetik egymást, játszom velük és nem érdekel, hogy közben szalad a lakás. De aztán felvonyít az egyik, mert piszkálja s másik. Esetleg az elsőt még kibírom valahogy, de aztán a második nyávogásnál legkésőbb robbanok. Mint egy piñata, amit  a gyerekeknek sikerült szétverni, és hull belőle az üvöltés és káromkodás estig...  (Wow, ez a hasonlat olyan jó lett, nem?) Folyton a szomszédoktól rettegek, de néha azt gondolom, talán mégse hallanak semmit, mert ha igen, nem létezik, hogy a tíz év alatt még senki ne akart volna segíteni (rajtam nyilván nem, engem az első pillanattól utálni szoktak az emberek, de legalább a gyerekeken).

Isten bizony, próbálom kontrollálni magam, megfeszülök, annyira próbálok rendes lenni. De aztán... Például amikor Mimmó hozza a csizmámat és a kis pénztárcáját, a konyhába, "Anya, még ne nézz ide... tessék!", és nyújtja felém a kis kezével a csizmát (amit nemrég vettem le), tele pénzzel, nagy büszkén, én pedig először leszidom (bár halkan), hogy abban jöttem haza a retkes kispesti utcán, jézusom, menjünk, mossunk kezet... és látom az arcán a csalódottságot, amit aztán egész életemben fel tudok majd idézni, de abban a pillanatban még ez vagyok. A következő pillanatban leülök, hogy megszámoljam vele a kis pénzét, oszlopokba rakjuk, igyekszem szépen, lassan csinálni, de aztán amikor megkérdezi, ebből mit tudna venni, már nincs erőm válaszolni.

Persze vannak ölelgetések is. Sok. "Hékás, gyere ide, mert ha elkaplak, szét foglak puszilni", huncutságok, viccelődések (mert a gyerekeim viccesek is, bizony! Van humoruk, cukik, beszólogatnak, forgatják a szemüket, meg amit el tudsz képzelni). Senkit nem olyan jó megölelni, mint őket, úgy simulnak a karomba, mint a macskák. Pont jól.

De minden egyes reggel, amikor végiggondolom az előző esti produkciómat, azt kívánom, bárcsak megdöglenék, akár ott, az utcán, ahol épp megyek, miközben gondolkodom. A sminkem friss, és van rajtam parfüm, legalább ennyi. Legalább ennyi jár. De aztán rögtön utána arra gondolok, nem halhatok meg, amíg nem villantottam valamit. Amíg nem mutattam meg, hogy én vagyok az anyjuk, igen, aki a legjobban szereti őket, és az ő életük még csodálatos lehet, és mindent megteszek érte, hogy az legyen. És ezt valahogy egyértelművé is kellene tenni. De közben meg folyton azt veszem észre, hogy az ő jövőjük helyett az én jelenem a fontos. Csak tíz perc nyugalmat, és esküszöm, egész hátralévő életemben rendes leszek... de az a tíz perc sose jön el, én pedig egész életemben kergetem, hogy majd utána rendes lehessek... Annyira ironikus, hogy ha a vesémre lenne szükségük, már indulnék is a kórházba, de azt nem tudom megállni, hogy egy napig ne kiabáljak. (De abban a pillanatban, amikor Szotymi felvisít, hogy "naaa, Noééé!", úgy érzem, mintha egy éles kést húznának végig lassan a halántékomon, aztán bele a fülembe...)

Azt nagyon nehéz volt belátni, hogy nem bírom. Hogy ez, amit én csinálok, tulajdonképpen ez a nembírás. Hogy segítségre lenne szükségem, ergo kevesebb vagyok, mint mások, akiknek ugyanilyen körülmények között nincs szükségük segítségre. (Valóban ugyanilyen körülmények között?) Ha valaki azt mondaná, nekem nem való gyerek, azt biztos megtépkedném kicsit, mert nem erről van szó. Nem gyerek nem való nekem, hanem a társtalanság, úgy értem, partnertelenség az élet minden területén. Az nem való nekem. Megőrülök attól, hogy azt kell éreznem, egyedül vagyok a világgal szemben. Sajnos azt hiszem, ez már soha nem lesz másképp, így a lelkemet talán meg se kéne próbálni rendezni, épp csak energiát kéne csiholni valahonnan, hogy a gyerekeim számára ott tudjak lenni, amíg még szükségük van rám. Senki másnak nem számítottam soha annyira, amennyire szerettem volna, nekik viszont igen. Kötelességem lenne őket boldoggá tenni. Most. (Csak az a tíz perc úgy kéne előtte. Hogy meg tudjam meríteni a vödröt, mielőtt locsolnom kell belőle.)

Mert elmúlik.

Az a baj. 

(Most megfogadom, hogy min. 1 napig nem fogom piszkozatolni a bejegyzést.)

*Tudom, hogy ez most durva, de már annyi tanácsot kaptam azoktól, akiknek vagy fogalmuk sincs az életünkről, vagy van fogalmuk és tehetnének is valamit, de az már nem esik jól, hogy bocs, de elég lett. Agyam nekem is van, amivel ki tudom találni, mit kellene csinálni.

7 megjegyzés:

  1. Szia, sziv osszeszorul... Tudom nem tanacsot akartal, de evvan, kapod:

    Anno az elso gyerekem elso evei alatt blogoltam. Mas orszagba hazasodtam, szuletett az elso gyerek, segg egyedul voltam a mas nyelvu parommal - nekem a blogolas sokat segitett. Egyszer egy bejegyzesemre, amikor az akkor meno Tellytubbies-rol ertekeztem, bejott egy szuper szakember ovono, es elkuldott a jo francba, hogy mit hulyitem a gyerekem. En mar akkor is azt mondtam, hogy szerintem tobbet artanek vele, ha nem kapnam meg azt a napi egy tellytubbies orat, amikor a gyereknek nem kellek, es mondjuk blogolhatok. Az a baba ma mar majdnem 17 eves. Okos, jo fej, empatikus. Nagyon jol tanul, onkenteskedik, iskolavezer - orvosnak keszul. Nem artott meg a tv. Ezt csak azert meseltem el, mert ha a te Tellytubbies-od a szamitogepes jatekok, am legyen. Engedd el, nem lesz tole bajuk. ( termeszetesen koruknak megfelelo nem agressziv jatekokra gondolok).

    Egyebkent meg, marha igaz az a klise is, hogy nagyon gyorsan felnonek. Meg egy par evig szoritsd ossze a fogad, aztan egyszer csak azt fogod eszrevenni, hogy je, huh de onalloak. Huh de fura, hogy nem kell korulottuk ugralnod... Huh, mar 2 eve nem jartunk jatszoteren! Addig is kitartas!

    Es legyszives fejezd be ezt az onmarcangolast! Nekem az jon le, hogy egy hos, szupernyu vagy!

    VálaszTörlés
  2. Szia! Felneveltem 4 gyereket. Rendelkezem némi szabadidővel. Tudok segíteni valamiben?

    VálaszTörlés
  3. Meg egy: utolag visszagondolva sokat segitett abban, hogy epelmeju maradjak, hogy a ferjem havi egyszer elment az anyjahoz a kolkokkel nelkulem. Kb 100 km-re lakik anyos. Anyos mindig azt mondta, bar szeretne latni, o tok megerti, nekem fontos, hogy legyen egy napom amikor egyedul vagyok. Nem sertodott meg, hogy nem mentem veluk. Ilyet nem lehetne a tetkos anyjaval?

    VálaszTörlés
  4. Tanàcs nincs...Nekem arra sem lenne időm,hogy ezt ìgy leìrjam.Megtetted helyettem.Szerintem sokan vagyunk ìgy,ugyanezekkel az èrzèsekkel.A hèt minden egyes napjàn megfogadom,hogy nem kiabàlok...Eddig nem jött össze.
    Egyszerűen nincs mikor,miből töltődni.A nincsből meg nem tud az ember adni.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szépen köszönöm a kommenteket, legszívesebben megöleltem volna mindenkit, amikor olvastam.

    Eva miles, szuper vagy, hiszen megértetted, hogy nem úgy értettem. :) A héten megpróbáltam elengedni a képernyőtilalmat, ahogy tanácsoltad. Számítógépes játékot ugyan nem engedtem hétköznap, mert tudom, hogy nem álltak volna meg 1 óránál, viszont hagytam, hogy (néha bugyuta) mesék előtt lógjanak. Mindenkinek jó volt. Cserébe jöttek, amikor kértem (enni, fürödni, fogat mosni), és extra keveset nyírták egymást.

    Tetkóssal ma beszéltünk arról, hogy néha, 1-2 órára legalább elvihetnénk a gyerekeket az itteni nagymamájukhoz. (Remek anyósom van egyébként, csak nagyon elfoglalt, sokat utazik a munkahelye miatt, és nem akarom zavarni.) Szóval tényleg köszönöm!

    Gabriella, szia! Konkréten majdnem elsírtam magam, amikor láttam a hozzászólást. :) Nagyon köszönöm. Elgondolkodtam (tulajdonképpen eddig gondolkodtam), mit válaszolhatnék, és rájöttem, hogy senkitől nem mernék kérni semmilyen konkrét segítséget. Mert hát mit is lehetne. De a lelkemnek nagyon jót tett, hogy írtál. (És úristen, gratulálok a négy gyerekhez!)

    Tímea, nagy ölelés! Nekem is nagyon sokat jelent, hogy megírtad a helyzetet. Hogy nem vagyok egyedül. Kitartás! Megcsináljuk! :) (Persze most nagyon nagy a szám, mert ma épp tabletnap van, meg itthon van Tetkós is, szóval pihentebbek az idegeim.) Mennyi idősek a gyerekeid?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm :)
      Megértem, hogy ez a válaszod Idegentől én se fogadnám el. :) De ettől még komolyan gondoltam.
      Kitartást, erőt, sok játékot és sok nevetést kívánok. :)

      Törlés
  6. A fiam 6,a lànyom most lesz 9.
    Èn ősszel vègül beadtam a vàlàst is,azòta kicsit jobb az idegrendszerem,egy fővel kevesebb a stressz.De ìgy is van bőven.
    A szomorù az,hogy ezeket senki nem meri bevàllalni meg beszèlni ròla.Ìgy mèg lelki tàmogatàs sincs.
    Nèha halkan megjegyeztem a munkahelyemen,hogy fàradt vagyok.Aztàn màr at hallottam vissza,hogy mègis mitől...nem csinàlok semmit egèsz nap....
    Csak munkàba jàrok ès egyedül nevelek kèt gyereket...szànalmasak az emberek.

    VálaszTörlés